torsdag 11. april 2013

Hjemmelagde scones smaker godt vårsola


Scones er både lettvint og godt.
Disse tar det ca 20 min å lage.
Her kommer min oppskrift:

250 g hvetemel ,
grovt eller fint etter behov.
3 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 ts sukker
75 g smør 
1-2 dl kulturmelk
Egg til pensling,
valgfritt frø på toppen.

Smelt smøret og bland de øvrige ingrediensene
godt sammen. Ha deigen på bakepapir, form til en rund
leiv ca 2 -3 cm tykkelse. 



Skjær deigen i passe ruter,
 pensle med egg, ha på frø. 
Forvarm ovnen til 225gr, 
 stek i 12-15 min.




La den kjøle seg litt på en rist.




Nytes gjerne ute i solen i godt selskap.




Smaker aller best med ost og
syltetøy mens de er lunkne.




Brunost med appelsinmarmelade
er min favoritt.




Selvfølgelig hører en god
kopp te til slik engelskmennene
gjør det



God appetitt :-)

8 kommentarer:

Hjem & Glede sa...

Såååå bra!
Denne skal prøves! takk for du deler.
Nydelige bilder som alltid Anita!

Goood helg,jeg skal feire 40 års dagen min i morgen siden jeg ligger på sykehus på min bursdag 23 april:):):)

Klem klem

fru. Lærum sa...

tusen takk for oppskrift og fantastiske bilder :-)

skal prøves ut !

klem tone

Hulda sa...

Dette så godt ut! Herlige bilder av et deilig måltid ute i sola. :)

Frøken Loppe sa...

Scones er kjempe godt!!!
Bruker av og til å lage til søndagsfrokost, om vi har god tid!!! Kjempe godt med brunost på, ja ;o) min favoritt!

Nydelige bilder hos deg, som alltid!

Eg er super klar for jentehelg denne helga, håper stemma som begynner å bli bedre, holder ut skravlinga mi... hi, hi...
Ønsker deg ei super fin helg!

Stor klem

mAry-A sa...

Det frister!!
Melder regn i helgen så kanskje det blir scones på oss og ;-)
God helg :-)

Anonym sa...

Mmmmm..dette så bare kjempe godt ut:)
Takk for at du deler med oss:)
Nydelige bilder:)
Ønsker deg en herlig helg
Klem Merete

TreTette sa...

Åååå...nå er jeg bare pent nødt til å tusle inn på kjøkkenet og lete etter noe å spise! :)

Lonni´s Verden sa...

Det ser lækkert ud.
Måske jeg skulle prøve.
Har været rundt og kigge lidt.
Så fint et hjem du har.
Har lagt mig til som fast læser af bloggen.
God aften til dig.
Klem Lonni